Raliul Maramureșului a revenit în circuitul Campionatului Național de Raliuri după 14 ani
Raliul Maramureșului continuă o poveste frumoasa începută cu Raliul Castanilor în 1971 și continuată mai apoi cu Raliul Dunării, Raliul României și Raliul Siromex, care și-au scris pagini de poveste pe serpentinele Gutâiului și pe drumurile unei „țări” în care bisericile din lemn și porțile impunătoare continuă să stea chezășie pentru respectul față de tradiții, se prezintă emoționant într-un comunicat de presă.
Programat pentru zilele de 29-30 mai 2021, Raliul Maramureșului a contat ca etapa a patra în Campionatul Național de Raliuri Betano, având coeficientul 1,2. Traseul cu o lungime totală de 588,25 km a inclus 12 probe speciale cu un parcurs cumulat de 142,4 kilometri. Recunoașterile au fost programate în zilele 27 și respectiv 28 mai, finalul zilei de vineri incluzând și prezentarea concurenților și festivitatea de deschidere, în Piața Libertății din Baia Mare. Raliul propriu-zis s-a desfășurat în zilele de sâmbătă și duminică, ploaia de sfârșit de primăvară facându-și simțită prezența în unele perioade ale zilelor de concurs.
Organizat de Asociația XPO Racing avându-l ca președinte pe dl. Ionuț Pîrvu, ediția din acest an a Raliului Maramureșului a avut la start 75 de echipaje, printre care unele și din afara țării noastre, mai exact din Turcia, Ungaria și Belgia. Printre ei s-au aflat vicecampionul național al Turciei Soylu Ugur la volanul unei Skoda Fabia R5, Kilic Bugra Can pe Mitsubishi Lancer Evo IX, Tibor Sziklai cu Mitsubishi Lancer Evo VII și Paul Vereecken, pilot al unui Ford Escort MkI.
Ultimul învingător din Maramureș în 2007, Bogdan Marișca, a fost primul câștigător al probelor speciale din acest an cu al său Ford Fiesta RC2. Acesta s-a impus pe spectaculosul traseu Copalnic, fiind mai rapid cu 0,9 secunde decât Simone Tempestini, la bordul unei Skoda Fabia R5. La finalul zilei, acesta din urmă a preluat conducerea raliului după 6 probe, ajungând la un avans de 13 secunde. Podiumul provizoriu a fost completat de surpriza Norbert Maior, pe un Citroen DS3 R3T Max. Cu o pană pe PS1 și o penalizare ulterioară de 5 minute, vicecampionul Dan Gîrtofan a abandonat la finalul zilei 1.
Duminică, acțiunea principală s-a mutat pe Gutin și Ocna Șugatag. Chiar la prima probă, Maior a abandonat după ce a ieșit în decor la scurt timp după start. Aflat în recuperare după startul greoi, Sebastian Barbu (Skoda Fabia R5) s-a instalat pe podium, de unde nu a mai coborât până la final. De altfel, acesta a și reușit să spargă monopolul Tempestini – Marișca din Top 2 pe probe, clasându-se pe 2 în PS9, 10 și 11.
Cu a doua victorie stagională, după reușita din Harghita, Tempestini a urcat pe locul 2 la general, având 96,8 puncte, calcând pe merit pe urmele tatălui său Marco Tempestini, care a triumfat în 2006 în Maramureș. Marișca și-a consolidat poziția de lider, cu 119.2 puncte. Pe 3 se află Bogdan Cuzma, cu 75.2 puncte. Reîntors în raliuri după o lungă pauză, Cuzma s-a clasat al șaselea la general în Raliul Maramureșului.
Clasamentul final al campionatului se va realiza însă pe baza celor mai bune 7 rezultate din totalul de 11, conform fras.ro. Astfel, se vor calcula punctele de la toate etapele cu coeficient 1,2 (Maramureș, Argeș, Iași), cel mai bun la unul de 0,6 (Covasna, Bucovina, Nordului), cel mai bun de la etapele de asfalt cu coeficient 1 (Brașov, Harghita, Cluj) și cele două de macadam cu coeficient 1 (Bacău, Sibiu).
La Două Roți Motrice victoria i-a revenit lui Mihai Manole (Renault Clio R3), care a profitat de abandonul lui Norbert Maior și s-a instalat autoritar și în clasamentul grupei. Victoria Juniorilor i-a revenit băimăreanului David Tarța (Suzuki Swift), care l-a învins în Maramureș pe Paul Popa, în timp ce la debutanți s-a impus din nou Claudiu Albuț (Suzuki Swift).
La cupele monomarcă, Dragoș Popa a fost cel mai rapid la Dacia, iar Tarța s-a impus și la Swift, învingându-l pe fostul campion Radu Necula în lupta pentru locul 1. Acesta din urmă e însă primul în clasamentul general al cupei monomarcă.
Lupta de la RC2N a fost una extrem de disputată între Andrei Gîrtofan, la bordul unui Subaru Impreza și Adrian Teslovan, pilot al unui Mitsubishi Lancer EvoX, primul învingând după ce a recuperat spectaculos în ultima parte a raliului.
În Campionatul Național de Asfalt, Marișca a fost cel mai rapid dintre piloții înscriși, fiind urmat de Sebastian Barbu și Bogdan Cuzma. După probleme tehnice la ultimele raliuri, când a condus divizia a doua, Emanuel Resiga s-a impus în Maramureș. Secondat de soția sa, Resiga a avut una avantaj de 4 secunde în fața lui Peter Havrilla.
Sursă informații și foto fras.ro, Facebook/ FRAS.ro și Raliul Maramureșului