Max Verstappen e noul campion mondial de Formula 1, după un duel epic cu Lewis Hamilton

Duminică după-amiază, 12 decembrie am avut parte de marea finală a Sezonului 2021 de Formula 1, la Abu Dhabi, atunci când cei 2 pretendenți la titlu au pornit cu număr egal de puncte. După ce Max Verstappen de la Red Bull Honda a plecat din pole position, dar a ratat start-ul în favoarea lui Lewis Hamilton, acesta din urmă a dominat cursa și dădea impresia că va câștiga pentru a 8-a oară titlul mondial, ceea ce ar fi reprezentant un record all-time absolut, britanicul împărțind prima poziție cu legendarul Michael Schumacher, ambii campioni mondiali câte 7 ori în Marele Circ.

Dar ghinionul pentru unii, dramatismul și spectaculozitatea s-au îmbinat perfect pentru a oferi pasionaților de acest sport cu motoare un final epic, demn de scrierea unei cărți sau realizarea unui film blockbuster. O violentă ieşire în decor a canadianului Nicholas Latifi de la Williams, cu 5 tururi înainte de sosire, a schimbat complet deznodământul marelui premiu și al întregului sezon, conform eurosport.ro

În timp ce monopostul lui Latifi era degajat de pe pistă, cursa a fost plasată sub drapel galben, Safety Car-ul conducând plutonul. Verstappen a intrat repede la boxe și a schimbat pneurile, alegând unele soft, pentru o viteză mai bună, acțiune ce s-a dovedit decisivă din partea echipei tehnice austriece, în timp ce Hamilton nu a mutat și a rămas cu pneurile hard, uzate.

Inițial, Michael Masi, directorul australian al cursei de la Abu Dhabi, a luat decizia ca pozițiile să se păstreze, cu mașini întârziate cu 1 tur interpuse între cei doi. Chiar dacă cei 5 piloți întârziați erau obligați să-și cedeze poziția, Hamilton ar fi avut timp suficient să se îndepărteze decisiv și să nu mai poată fi ajuns din urmă până al finish sau, cel mult să nu fie nevoit să se apere în fața lui Verstappen pe întreg parcursul turului, ci doar în ultimele viraje.

Cei de la Red Bull Racing au protestat vehement prin vocea team-principalului Christian Horner față de prima decizie a lui Masi, iar acesta și-a schimbat brusc hotărârea, anunțând că cele 5 monoposturi întârziate îl pot depăși pe Hamilton și safety car-ul, cu scopul de a ajunge ulterior în coada plutonului. Acest lucru l-a adus pe Verstappen fix în spatele lui Hamilton, iar olandezul a profitat din plin de ieșirea mașinii de siguranță de pe circuit, depășindu-și rivalul fără probleme grație pneurilor proaspete și obținând titlul de campion mondial în premieră, în ultimul tur de pistă, declanșând emoții nemaiîntâlnite și delir pentru câștigători și Orange Army, dar și proteste înverșunate de la manager-ul Mercedes Toto Wolff.

Deși învinsul Lewis Hamilton a aplaudat și a apreciat cu fair-play victoria olandezului Verstappen, la doar 24 de ani, team-ul Mercedes a depus 2 contestații oficiale, ambele respinse de FIA, după discuții care au durat 4 ore, nemții mulțumindu-se cu primul loc în clasamanetul constructorilor. Controversele din jurul deciziilor comisarilor la finalul cursei de pe circuitul Yas Marina planează în continuare și se va mai discuta mult timp de acum încolo, de altfel întregul sezon de Formula 1 fiind presărat cu mai multe hotărâri discutabile ale reprezentanților FIA, mai ales pe final.

Podiumul de la Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix a fost completat de Carlos Sainz Jr de la Ferrari, cuplul de la Alpha Tauri Honda Tsunoda și Pierre Gasly au câștigat puncte importante pe 4 și 5, Valtteri Bottas, al doilea de la Mercedes a trecut linia de sosire pe 6, Lando Norris a fost pe 7 cu al său McLaren Mercedes, Alonso și Ocon de la Alpine Renault au ieșit pe 8 și respectiv 9, iar Leclerq de la Ferrari a fost ultimul recompensat cu punct, de le pozișia cu numărul 10.

Checo Sergio Perez, coechipierul lui Verstappen de la Red Bull a abandonat, nu înainte de a se dovedi un excelent om de echipă și pilot secund, încurcându-l pe Hamilton pe parcursul cursei decisive și disputei cu pilotul olandez, abordare ce a declanșat un șir de mesaje de mulțumire și iubire sinceră din partea lui Verstappen. Sa nu uităm nici de exclamațiile euforice venite din cockpit-ul noului campion mondial de Formula 1: “Oh, my God – oh, My God”, la trecerea ultimei linii de sosire a sezonului ce îl face primul campion mondial olandez din istoria Formula 1.

 

Clasament final piloți 2021:

  1. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda) = 395.5 puncte
  2. Lewis Hamilton (Mercedes) = 387.5 puncte
  3. Valtteri Bottas (Mercedes) = 226 puncte
  4. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda) = 190 puncte
  5. Carlos Sainz Jr (Ferrari) = 164.6 puncte
  6. Lando Norris (McLaren Mercedes) = 160 puncte
  7. Charles Leclerq (Ferrari) = 159 puncte
  8. Daniel Ricciardo (McLaren Mercedes) = 115 p
  9. Pierre Gasly (AlphaTauri Honda) = 110 p
  10. Fernando Alonso (Alpine Renault) = 81 p
  11. Esteban Ocon (Alpine Renaul) = 74 p
  12. Sebastian Vettel (Aston Martin Mercedes) = 43 p
  13. Lance Stroll (Aston Martin Mercedes) = 34 p
  14. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri Hinda) = 32 p
  15. George Russel (Williams Mercedes) = 16 p
  16. Kimi Raiikkonen (Alfa Romeo Racing Ferrari) = 10 p
  17. Nicholas Latifi (Williams Mercedes) = 7 p
  18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo Racing Ferrari) = 3 p
  19. Mick Schumacher (Haas Ferrari0 = 0 p
  20. Robert Kubica (Alfa Romeo Racing Ferrari) = 0 p
  21. Nikita Mazepin (Haas Ferrari) = 0 p

Clasament final constructori 2021:

  1. Mercedes  = 613.5 puncte
  2. Red Bull Racing Honda = 585.5 puncte
  3. Ferrari = 323.5 puncte
  4. McLaren Mercedes = 275 puncte
  5. Alpine Renault = 155 puncte
  6. Alpha Tauri Honda = 142 puncte
  7. Aston Martin Mercedes = 77 puncte
  8. Williams Mercedes = 23 puncte
  9. Alfa Romeo Racing Ferrari = 13 puncte
  10. Haas Ferrari = 0 puncte

 

Sursa text eurosport.ro, clasamente f1.com

Sursa foto eurosport.ro; Facebook Red Bull Racing